Onmogelijk om nieuw personeel te vinden? Huur IT-kennis in als dienst

Gekwalificeerd personeel is, zeker op IT-gebied, steeds lastiger te vinden. Een van de oplossingen is om niet langer (al) je IT’ers zelf in dienst te hebben, maar gebruik te maken van IT-dienstverleners. Je koopt in wat je nodig hebt zonder het risico van vendor lock-ins.

Voor het eerst in 50 jaar zijn er meer vacatures dan werkzoekenden in Nederland. En dat midden in de periode waarin we nog bijkomen van de derde golf van COVID-19. De krapte op de arbeidsmarkt die nu al groot is, zal de komende jaren alleen maar verder toenemen wanneer de economie (overal) weer echt op volle toeren draait. Met slimme partnerschappen kunnen bedrijven ook deze crisis het hoofd bieden.

Het vinden van de juiste medewerker wordt alleen nog maar complexer. Een logisch gevolg van krapte op de arbeidsmarkt is dat lonen zullen stijgen en dat het behouden van goed personeel des te belangrijker is. Hopelijk gaat deze situatie voor meer inclusiviteit zorgen, verdere verbetering van werkomstandigheden en voor meer ontwikkelingsmogelijkheden voor personeel dat kennis mist om in deze schaarste een baan te vinden.

Uitdaging voor de lange termijn

Veel ondernemers, CEO’s en CFO’s halen hun doelstellingen niet en merken de krapte op de arbeidsmarkt aan als een van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. Het tekort heeft nu al impact op de omzet en winstcijfers van verschillende organisaties. Zoals met zo veel complexe materie, is er niet één oplossing die dit probleem plotseling laat verdwijnen. De oorzaken die aan deze situatie ten grondslag liggen kunnen niet even snel worden bijgestuurd.

Standaardisering heeft de toekomst

Het is daarom tijd om op een andere manier naar dit probleem te kijken. Hopelijk kunnen we deze crisis aanwenden voor het verbeteren van het werkgeluk van de werkende Nederlander. Bij PLTFRM spreken we wekelijks verscheidene Nederlandse IT-dienstverleners: organisaties met managed services-diensten die al bij meerdere klanten worden geleverd. Deze diensten kenmerken zich door het feit dat ze voor een deel al geautomatiseerd zijn. Er is bij deze dienstverleners veel kennis beschikbaar zodat de betreffende technologie snel en effectief kan worden geïmplementeerd. Sterker nog: continue verbetering van de dienstverlening en een persoonlijke service is zulke gespecialiseerde dienstverleners de standaard.

Focus op de core is een keuze

IT-dienstverleners kunnen organisaties effectief ontzorgen dankzij verregaande geautomatiseerde diensten, waardoor de zoektocht naar gespecialiseerd personeel je als organisatie bespaard blijft. De focus wordt zo verschoven naar het aannemen van mensen die zich richten op de kernprocessen van het bedrijf. Doordat zulke externe diensten en dienstverleners flexibel kunnen worden aangesloten en ingezet is er geen sprake van een vendor lock-in. Hierdoor is het risico op hoge personeelskosten klein en is de tijdinvestering van de implementatie van de IT-dienst(en) laag. Om deze reden is voor veel organisaties een expert partner die een managed service levert een goede trade off ten opzichte het werven en operationeel maken van een eigen team van specialisten.

Diensten die een goed alternatief kunnen zijn voor het aannemen van eigen medewerkers zijn:

  • Security mesh met oplossingen specifieke geselecteerd voor een organisatie in plaats van een eigen CISO en security-team.
  • Softwareontwikkeling als een dienst in plaats van in-house ontwikkelaars.
  • Dienstverleners die door middel van robotisering processen automatiseren waardoor medewerkers geen tijd meer kwijt zijn aan repetitieve taken.
  • Testcapaciteit toevoegen aan projecten en DevOps-teams zodat ontwikkelaars dat niet zelf hoeven te doen.
  • Diensten die selfservice-beheer van bijvoorbeeld een werkplek mogelijk maken.
  • Monitoring of externe beheerders om grip te krijgen op een operationele omgeving om zo minder tijd te spenderen aan brandjes blussen.
  • Inwinnen van specifieke expertise bij kennishebbenden om de eigen mensen op te leiden in het gebruik van nieuwe IT-oplossingen en het beter gebruiken van bestaande IT-systemen.
  • Een moderne werkplek aanschaffen waarmee naadloos hybride gewerkt kan worden om op die manier reistijd te verkorten en effectiviteit te verhogen.
  • Extra helpdesk- of klantcontactcentercapaciteit om klanten zonder lange wachttijden te woord te kunnen staan bij calamiteiten of aanpassingen van het coronabeleid.
Bron: Emerce.nl